معنی نوآوری باز، شکل های مختلف، امتیازات، عوامل شکست و موفقیت اون 

 

الان در جهانی زندگی می کنیم که پیچیدگی و نبود قطعیت در اون افزایش پیدا کرده، چرخه عمر اجناس کم شده، تغییرات به سرعت اتفاق می افتن و به بیان دقیق تر، نوآوری و درنتیجه در پیش گرفتن راه و روشای جدید واسه سرعت بخشیدن بهش اهمیت خیلی زیادی پیدا کرده. در این مقاله با نوآوری باز و روشای ایجاد ایده های جدید آشنا میشید.

 

موفقیت در نوآوری شامل خلاقیت، سرعت و علم تخصصی می شه و شرکتا دیگر نمی تونن به تنهایی و به کمک واحدای تحقیق و پیشرفت، از پس مخارج نوآوری برآیند. درنتیجه لازمه مراحل نوآوری باز باشه تا شرکتا قادر باشن از افراد خلاق، متخصص و بااستعدادی که در بیرون از سازمان قرار دارن، استفاده کنن و از ایده ها، تکنولوژیا و مهارتای اونا بهره ببرن.

خلاقیت-خلاقانه

اصطلاح «نوآوری باز» اولین بار در سال ۲۰۰۳ به وسیله «هِنری چِسبرو» ساخته شد. در گذشته اجناس جدید به شکل پنهونی و در پشت دره های بسته تولید می شدن، اما الان گروهی کامل از مشتریا، محققان، تأمین کنندها و شُرکا در فعالیتای نوآورانه شرکت می کنن.

شکلای مختلف نوآوری باز

دو نوع نوآوری باز هست:

  1. نوآوری باز از داخل به بیرون: در این راه و روش، علم از درون سازمان شما به بیرون از اون انتقال پیدا می کنه.
  2. نوآوری بار از بیرون به داخل: در این نوع نوآوری، ایده ها و علم، از بیرون سازمان به داخل سازمان شما آورده می شن.

باز بودن در مراحل نوآوری معمولا در مرحله کشف ایده ها و مرحله پیشرفت اتفاق میفته. ذی نفعان کلیدی و همکاران اصلی عبارتند از:

  • مصرف کنندها؛
  • مشتریا؛
  • تأمین کنندها؛
  • دانشگاها؛
  • سازمانای تحقیقاتی؛
  • دانشجویان؛
  • مخترعین؛
  • استارتاپا؛
  • کمپینای همکاری از صنایع دیگر؛
  • مشاوران تکنیکی؛
  • انجمنا.

روشای رسیدن به ایده ها و نوآوریای جدید

۱. جست وجو در محیط دور

به دست آوردن ایده های جدید از محیط دور واسه تولید اجناس جدید و حل مسئله، کار تقریبا ساده ایه. واسه این منظور می تونین از راه و روشای زیر استفاده کنین:

  • جمع آوری اطلاعات: به شما کمک می کنه که از هوش و علم افراد خیلی زیادی استفاده کنین. با استفاده از پلتفرمای موجود یا مباحثه بر سر مفاهیم جدید، ایده های تازه تولید، آزمایش و پیشرفت داده می شن.
  • برگزاری کارگاه: برگزاری کارگاهایی با مشتریا، کارشناسان، کاربران پیشرو، تأمین کنندها یا محققان، به پیشرفت اجناس جدید کمک می کنه.
  • باز بودن ذهن: شرکتایی که به عنوان شرکتای باز و دارای روحیه ی همکاری و نوآور شناخته می شن، خودشون نوآورانی هستن که ایده ها و تکنولوژیای جدید رو جفت و جور می کنن.

۲. پیشرفت تکنولوژیا و اجناس جدید

پیشرفت نوآورانه ی تکنولوژیا و اجناس جدید، لازمه علم عملی ویژه و زمان کافی واسه ایجاد یک رابطه نزدیک با مشتریا، مصرف کنندها، سازمانای تحقیقاتی، دانشگاها، تأمین کنندها، رقبا، شرکا یا مشاورای تکنیکیه تا پروژه های نوآورانه خوب و با دقت پیش برن.

سه روش مختلف واسه همکاری تحقیق و پیشرفت هست:

  1. قرارداد تحقیق: در این روش یک شریک واسه پیشرفت یک راه حل استفاده کرده می شه و واسه انجام این کار بهش پول پرداخت می شه. راه حل ایجادشده و حقوق اون به شرکتی که شریک رو به خدمت گرفته، تعلق داره. میشه این روش رو با برون سپاری مقایسه کرد. مثلا در یک همکاری در تحقیق و پیشرفت، یک دانشگاه واسه کارخانه خودرو سازی یک اسپری شیشه شی تولید می کنه.
  2. پول-نام-تصویر

  3. همکاری: در این روش راه حل به شکل مشترک پیشرفت پیدا می کنه. هزینه ها و منافع راه حل بین دو طرف تقسیم می شه. پیشرفت تکنولوژیای پایه به وسیله شرکتای حریف، مثال خوبی از این نوع همکاریه.
  4. اتحاد کامل از راه تملک و ترکیب کار و کاسبیا.

۳. وارد کردن مشتریا در مراحل نوآوری

مشتری به عنوان کاربر آینده نوآوری تصمیم میگیره اونو بخره یا نه و اینطوری روی موفقیت محصول اثر می ذاره. درنتیجه در نظر گرفتن نیازها، خواستها و تمایلای مشتری، عوامل بسیار مهمی در مراحل نوآوری هستن.

وارد کردن مشتریا و مصرف کنندها در مراحل نوآوری اثر خیلی زیادی روی میزان موفقیت نوآوریا می ذاره. با توجه به قدرت و نقش مشتریا، لازمه که موارد خاصی به اونا اختصاص داده شه. همکاری با شکلای مختلف مشتریا (مشتری هایی مستقیم، مشتریِ مشتریا و مصرف کنندها)، به شکل زیر اتفاق میفته:

  • در اولین مرحله که تحقیقات بازار انجام می شه، نیاز به اجناس جدید مشخص می شه.
  • مشتریا تأمین کننده ی ایده ها هستن و باید ایده پردازی کنن.
  • بازخوردی که از مشتریا گرفته می شه، اهمیت خیلی زیادی در سراسر مراحل نوآوری داره. ایده ی ساده، معنی ساده و نمونه ساده همه باید به وسیله مشتریا آزمایش شن.

امتیازات نوآوری باز

نوآوری باز امتیازات خیلی زیادی واسه شرکتا داره و اثرات مثبت خیلی زیادی روی نوآوری می ذاره، ازجمله:

  • دسترسی به ایده های نوآورانه ی بیشتر.
  • دسترسی به علم، مثلا علم درباره مشتریا، بازار و مواردی که از نظر تکنیکی امکان رسیدن به اونا هست.
  • دیدگاه های جدید و پرهیز از عمل کردن به شکل ای ناآگاهانه.
  • پیشرفت سریع تر.
  • دسترسی به افراد ماهر و متخصص.
  • خطر پیشرفت کمتر.
  • دریافت کمکای عمومی از راه همکاری.
  • کسب سود بیشتر از راه همکاری.

عوامل شکست و موفقیت نوآوری باز

واسه اینکه نوآوری باز خوب انجام شه، لازمه که لیاقت سازمانی کافی واسه پیشرفت نوآوری با شرکا و شبکه های مختف وجود داشته باشه و موارد زیر هم در نظر گرفته شن:

  • شبکه داخلی و خارجی؛
  • مراحل نوآوری از راه رابطه برقرار کردن با بیرون؛
  • ابزارهایی واسه ایجاد رابطه و همکاری با شرکا (مثلا وسایل IT)؛
  • مدیریت علم واسه تضمین صلاحیتا و ایدهایی که از بیرون وارد می شن؛
  • از همه مهم تر، وجود قوانین روشن، به ویژه واسه اطلاعات پنهونی، پاداش دادن، استفاده و پتنت. خیلی از همکاریا به خاطر نبود این موارد با شکست روبه رو شدن.
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ملاسما چیه؛ علل ایجاد و درمان این مریضی "

عوامل نرم و نگاه و رفتار شرکت هم نقش مهمی در موفقیت نوآوری بازی می کنن. به رسمیت شناسی و وجود یک تصویر مثبت، واسه همکاران بیرونی اهمیت خیلی زیادی داره تا به شرکتا نزدیک شن و تمایل داشته باشن که با اونا همکاری کنن.

باز بودن نسبت به نوآوری، باز بودن نسبت به همکاری بیرونی، اعتماد و تمایل به برد دو طرف، کمک زیادی به جذب همکاران بیرونی می کنه. اگه شرکت شما به عنوان یک شریک جذابیت کافی داشته باشه، ایده های زیادی به طرف شما جذب می شن و همکاری با شرکای بیرونی خوب پیش میره و درنتیجه موفقیت بیشتری نصیب تون می شه.

زمانی که می خواید در یک پروژه نوآوری شریک تون رو انتخاب کنین، داشتن لیاقتای لازم تنها دلیلی نیس که باید در نظر گرفته شه، بلکه ی رابطه بین افرادی که کار می کنن هم بسیار مهمه. فرقایی که بین افراد هست روی پروژه و نتیجه پایانی اون اثر می ذاره.

نوآوری باز از راه ایجاد رابطه با شرکای بیرونی، به برند سازی و شکل دادن به تصویر شرکت هم کمک می کنه.

مثال ۱: جمع آوری اطلاعات

در مرحله جمع آوری اطلاعات از هوش، خلاقیت و علم عملی خیلی از افراد بیرون از شرکت استفاده می شه تا یک مسئله حل شه. مهم ترین اصلی که در این مرحله هست اینه که یه سری از افراد زیاد گرد هم آورده شن چون که با افزایش تعداد افراد، شانس پیدا کردن یک راه حل نوآورانه بیشتر می شه.

با پیشرفت شبکه وب، امکانات بیشتر واسه جمع آوری اطلاعات به وجود اومده و دسترسی به افراد آسون تر شده. پلتفرمای خیلی زیادی واسه جمع آوری اطلاعات هست که با هزینه بسیار کم میشه از اونا استفاده کرد و هم زمان ایده ها رو پیشرفت داد و آزمایش شون کرد.

اما پیش از اینکه کار رو شروع کنین، مواردی وجود دارن که باید اونا رو در نظر بگیرین:

  • جمعی که ایجاد می شه باید لیاقتای لازم رو داشته باشه.
  • واسه اینکه خروجی پروژه بیهوده و ناکارامد نباشه، باید سوالای درستی مطرح کنین. واسه این منظور باید تا جایی که امکان داره، اطلاعات زمینه ای رو در اختیار افراد حاضر در پروژه قرار بدین.
  • مرحله آزمایش به تلاش خیلی زیادی نیاز داره و نباید اونو در مرحله برنامه ریزی دست کم گرفت.
  • برنامه-ریزی

  • نتایجی که به دست بین درنهایت باید باعث خروجی عملی بشن نه اینکه بی مصرف آزاد شن.
  • به همه ایده ها باید به اندازه کافی توجه شه و چون که همه افراد می تونن نقش مؤثری در پیشرفت کار داشته باشن.
  • حق استفاده از خروجی و پاداشی که به افراد تعلق میگیره، باید شفاف و مورد توافق افراد باشه.

مثال ۲: نوآوری بین صنایع

بیشتر از سه چهارم از نتایج نوآوریا، درنتیجه ی ترکیب دانشی که پیش از این وجود داشته، به دست میاد. با در رابطه کردن علم و فعالیتای مربوط به مدلای کسب وکار، تکنولوژیا و مراحلای مربوط به صنایع مختلف میشه نوآوریای تازه ای درست کرد. مثلا:

  • سیستم iDrive در خودروای BMW که ایده ی اون از جوی استیک در صنعت بازیای ویدئویی گرفته شده.
  • انتقال تکنولوژی سطح، از رنگ کردن خودرو به صنایع چوب.

روش کار بسیار ساده س!، باید بدون توجه به اینکه صنایع دیگر چقدر با صنعت شما فرق دارن، به دنبال نقاط اشتراک با اونا باشین و از این نقاط اشتراک به عنوان فرصتی واسه نوآوری استفاده کنین. این کار لازمه موارد زیره:

  • رابطه و تبادل فشرده با شرکتا و افراد مختلف.
  • ایجاد رابطه بین چیزی که پیش از این وجود داشته و محصول جدید و پیدا کردن شباهتایی بین اونا واسه رسیدن به ایده های جدید.

اجرای کار هم به همین اندازه ساده س!. پس از اینکه در کنفرانسا، نمایشگاهای تجاری یا از راه اینترنت یک شریک پنهون پیدا کردین، با اون یک جلسه بذارین، خودتون و ایده هاتون رو معرفی کنین و پس از اون طوفان فکری رو شروع کنین.

مثال ۳: کارگاهای مشتری

برگزاری کارگاهایی واسه نوآوری یکی از مهم ترین منابع پیشرفت اجناس جدیده. از راه ایجاد رابطه با مشتریا، شرکت می تونه فهم خوبی از نیازها، مسائل، انتظارات و تجربه مشتری به دست آورد.

کاربران پیشرو هم اینجا نقش مهمی بازی می کنن. کاربران پیشرو مشتریا و کاربران حرفه ای هستن، حالا نیازها یا الزاماتی دارن که بقیه مشتریا در آینده با اونا روبرو شدن می شن، نسبت به نوآوری گشوده هستن، چون که سود خوبی از اون کسب می کنن و معمولا از راه حلای جدید استفاده می کنن.

کارگاهایی که با مشتریا برگزار می شن، باید به طور منظم در دستور کار قرار گیرند تا نیازای بازار و مشتریا به درستی فهمیده و نوآوری تحریک شه.

نتیجه

هرکی که مخالف نوآوری باز باشه، درواقع مخالف نوآوریه.

از اونجا که ایده ها، پتانسیلا، تکنولوژی و لیاقتای مختلفی در شرکت هست که می تونن منفعت خوبی واسه شرکت به همراه بیارن، لازمه همکاری خوبی با مشتریا و کارشناسان بیرونی مثل دانشگاها یا تأمین کنندها صورت بگیره تا سرعت نوآوری بالا برود و سطح و کیفیت اون بهبود پیدا کنه.

ایده خود رو به پول تبدیل کنین


۳

دیدگاهتان را بنویسید