مقابله با استرس با ۱۲ روشی که به حفظ آرامش شما کمک می کنه 

 

دنیای امروز، دنیای سخت کار کردن و سعی مداومه. در محیطای کاری مختلف، ما با شکلای مختلف مشکلات و نگرانیا روبه رو هستیم. همه این مشکلات دست به دست هم میدن تا استرسای جورواجور رو در زندگی تجربه کنیم؛ استرسی که عامل خیلی از مریضی هاست. اما واسه مقابله با استرس که در دنیای امروز دوری ناپذیر به نظر می رسه، چیکار باید کرد؟

 

اثرات تخریب کننده استرس

به گفته محققان، بین ۶۰ تا ۹۰ درصد مریضیا مستقیما بر اثر استرس ایجاد یا زیاد می شن. استرس با خیلی از مریضیای جدی مثل مریضیای قلبی، فشار خون بالا و دیابت، مستقیما در ارتباطه؛ جدا از اینکه این، می تونه موجب مریضیای دیگری مثل کمردرد، سردرد، دندان قروچه، ناراحتی معده و مشکلات گوارشی، خستگی و بی خوابی، مشکلات پوستی، افزایش یا کاهش وزن شه و میل جنسی رو کم کنه.

البته اینا فقط علائم فیزیکی استرس هستن. مشکلاتی مثل افسردگی، اضطراب، نوسانات ایجاد و خو، گیجی، بی قراری، فراموشی، تحریک پذیری، احساس ناامنی و بقیه علائم رفتاری و روانی منفی و تخریب کننده، بر اثر استرس ایجاد می شن. با این اوصاف بهتره به فکر روشایی واسه مقابله با استرس باشیم.

چه جوری با استرس مقابله کنیم؟

تنها راه واسه کاهش اثرات زیان بار استرس، کم کردن خود استرس و عوامل ایجادکننده ی اینه. البته عوامل زیادی استرس رو ایجاد می کنن که بعضی از اونا، اتفاقات بد و ناخواسته و بعضی از اونا رویدادهای طبیعی و بعضی وقتا خوشحال کننده ی زندگی هستن. پس نمی تونیم در جهت حذف همیشگی اونا قدم برداریم.

ازدواج کردن، بچه دار شدن، افزایش رتبه کاری، ترتیب دادن یک جشن تولد واسه فرزندان یا حتی برنامه ریزی واسه یک سفر چند روزه، همه اینا به اندازه سر و کله زدن با یک رئیس بداخلاق یا انجام یک پروژه فوری، می تونن عامل ایجاد استرس باشن.

برنامه-ریزی
ازدواج

از آنجایی که تغییرات مثبت در زندگی می تونن به اندازه تغییرات منفی، عامل ایجاد استرس باشن، کنار اومدن با استرس به معنای خلاصی از تموم عوامل ایجاد استرس نیس. در مقابل، شما باید طرز فکر و روش زندگی خود رو طوری تغییر بدین که بتونین استرسای دوری ناپذیر زندگی رو مدیریت کنین.

واسه شروع، می تونین از راهکارهای زیر بهره ببرین:

۱. زمانی واسه آرامش در نظر بگیرین

آرامش

فرقی نمی کنه که سه بار در هفته به باشگاه ورزشی برید، آخر هفته ها پیاده روی کنین، یوگا تمرین کنین یا شبی یک ساعت کتاب بخونین؛ شما نیاز دارین که زمان و فضایی رو واسه آرامش ذهن خود و دور کردن افکار منفی در نظر بگیرین.

۲. کارا رو به تعویق نیندازید

شما می تونین کارای مهم و بزرگ رو عقب بندازین، اما نگرانی به دلیل انجام ندادن اونو نمی تونین به تعویق بندازین. استرس به دلیل انجام ندادن وظایف در زمان مشخص، خیلی راحت قابل پیشگیریه؛ پس کارا رو عقب نیندازید.

۳. همه چیز رو بنویسین

اگه فراموش کردن چیزی، باعث ایجاد استرس در شما می شه، حتما اونو روی کاغذ بیارین یا جایی مطمئن یادداشت کنین. اینطوری چیزی رو فراموش نمی کنین و پس استرس نمی گیرین.

۴. خوب غذا بخورین

یک رژیم غذایی مناسب و سالم، به بدن شما کمک می کنه تا در برابر اثرات تخریب کننده به دلیل استرس، بهتر مقاومت کنه. داشتن یک رژیم غذایی سالم، کار پیچیده ای نیس. کافیه که این قوانین ساده رو در نظر بگیرین: در غذا خوردن زیاده روی نکنین و سبزیجات بیشتری استفاده کنین. لبنیات، گوشت و غلات استفاده کنین و تا جایی که می تونین مصرف موادی چون تنقلات مضر، چیپس، غذاهای کنسروی و فوری، شیرینی جات و… رو به کمه کم برسونین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ملاک های انتخاب همسر چیه "

۵. ساعتی رو با خونواده بگذرونین

خونواده

سعی کنین کمه کم یک وعده غذایی رو در طول روز در کنار خونواده یا اگه تنها هستین، در کنار دوستان تون بخورین. حتی بهتره یک وعده غذایی رو در خونه تهیه کنین و در کنار هم بخورین.

۶. درباره مشکلات تون صحبت کنین

سرخوردگیا و ناراحتیای خود رو حتی اگه هم کوچیک هستن، بازگو کنین و درون خودتون نریزید. یاد بگیرین که نارضایتی و مشکلات تون رو با یک فرد نزدیک و مورد اعتماد در بین بذارین (البته سعی کنین تموم انرژی منفی تون رو بهش منتقل نکنین؛ چون در این صورت تضمین نمی کنم اون دفعه ی بعد هم حاضر باشه به حرف هاتون گوش بده!).

۷. اهداف خود رو اولویت بندی کنین

در مورد اینکه چی در زندگی واقعا واسه تون مهمه و چی مهم نیس، خوب فکر کنین. روی مسائل مهم تر زندگی تمرکز کنین و واسه رسیدن به اهداف مهم تر که تغییرات بزرگی در زندگی تون ایجاد می کنن، انرژی بیشتری بذارین و مسائل بی اهمیت رو از یاد ببرین.

۸. برنامه ریزی روزانه داشته باشین

وقتی یک روال کاری منظم و برنامه روزانه داشته باشین، نگران این نیستین که بعدا چه پیش میاد. بعد از یه مدت به این روال منظم عادت می کنین.

۹. قبول کنین که همیشه همه چیز طبق برنامه پیش نمی ره

اجازه ندین که این روال روزانه و برنامه همیشگی، شما رو محدود کنه و به اندازه ای تحت فشار بذاره که با ایجاد معطلی در اون، با مشکل روبرو شید. واسه هر کاری زمان کافی در نظر بگیرین تا در شرایطی که تغییرات ناخواسته پیش میاد، بتونین خود رو با شرایط جدید وفق بدین.

۱۰. در موقع مناسب، شرایط سخت رو آزاد کنین

اجازه ندین روابط شما به جایی برسه که مجبور باشین شرایط سختی رو تحمل کنین. مشخص کنین که واسه هر مسئله، چقدر می خواید مایه بذارین. حد و حدودی واسه روابط و میزان مشارکت خود در فعالیتا و میدونای مختلف در نظر بگیرین. در صورتی که شرایط پیچیده شد و از حد و حدود شما عبور کرد، اون شرایط رو واسه همیشه آزاد کنین. این نکته رو هم در مسائل کوچیک و جزئی مثل تعیین زمان مشخص واسه برگشت به خونه و هم در مسائل بزرگی چون طلاق و جدایی، در نظر بگیرین. مثلا با خودتون بگید که اگه روابطم با همسرم بعد از شش ماه مشاوره، بهبود پیدا نکرد، از اون جدا خواهم شد.

۱۱. به خودتون توجه کنین

بررسی کنین که چه زمانی دچار استرس میشید و دلیل رو مشخص کنین. واکنشای بدن تون رو در نظر بگیرین و دلیل اونا رو پیدا کنین یا با دکتر در بین بذارین. به این فکر کنین کارایی که انجام میدید و سعیایی که می کنین، طبق رضایت خودتون و داشتن یک زندگی سازنده یا به خاطر بقیه کاری رو انجام میدید؟ رقابتای بی مورد رو کنار بذارین مثلا سعی واسه داشتن خونه ای قشنگ تر از بقیه یا ماشینی سریع تر از ماشین بقیه.

۱۲. خودتون و بقیه رو دوست داشته باشین

روابط صمیمی برقرار کنین و با بقیه گرم بگیرین. حس خوب صمیمیت و گرمای آدم دوستی رو تجربه کنین.

شما چه جوری در زندگی با استرسای مختلف جنگ می کنین؟ بین استرس زیاد و تخریب کننده و بی تفاوتی محض، تعادل ایجاد می کنین؟

منبع : lifehack

دیدگاهتان را بنویسید