مقابله با بدقولی افراد با ۵ پیشنهاد نتیجه بخش 

 

میگن بقیه همون طور با ما رفتار می کنن که بهشون یاد میدیم. اما وقتی صحبت از خوش قولی و مسئولیت پذیری باشه، ماجرا کمی پیچیدهه، چون آسونترین کار اینه که اگه خطایی از بقیه دیدیم، هیچ نگوییم یا حتی خودمون دست کم در کوتاه مدت، همون رفتار رو پیشه کنیم. وقتی فرد رو به خاطر بدقولی و مدیریت به درد نخورِ تعهداتش بازخواست نمی کنیم، خودمون هم به بخشی از مشکل تبدیل میشیم. دراین صورت، مطمئنا باید انتظار بدقولی ، بدعهدی، کارای سرسری، بهونهای بیهوده ی بیشتروبیشتر و درنتیجه اضطراب، سرخوردگی و دل زدگی افزون تر رو داشته باشیم.

 

افراد بسیاری به تعهدات شون پایبند نیستن و ارزشی هم واسه قول شون قائل نیستن. درمقابل، بعضی افراد در مطالبه گری از بقیه ضعف دارن، ترجیح میدن حرفی نزنند و امیدوار باشن دفعه ی بعد شرایط بهتر پیش برود. ، بیشتر وقتا اینجور اتفاقی نمی افته. در این مطلب چند راه حل واسه مقابله با بدقولی و تقویت مطالبه گری به شما یاد میدیم.

واسه تغییر، باید راه و روش تون به مدیریت تعهدات مختلف زندگی تون رو اصلاح کنین. پایبند بودن یعنی واسه حرف تون ارزش قائل باشین و با این وجود درمقابل بدعهدی بقیه کوتاه نیایید. مسئولیت ناپذیری و مطالبه گری نکردن، مشکلاتی ایجاد می کنن که بعضی وقتا گرون ان: نه تنها راستی و اعتبارتان رو خدشه دار می کنن، بلکه دور و بریا تون رو هم تحت اثر قرار میدن.

۱. از پیش مشخص کنین چه می خواید

نتیجه ضعیف مایه ی شکایت خیلی از مدیرانه، به ویژه مدیرانی که در آخر کار متوجه می شن خواستهای شون رو از همون شروع دقیقا مشخص نکرده ان. پس پیش از قبول کردن تعهدی یا اقدام به سین جیمِ کسی، باید خواسته ی خود رو به شکل شفاف مشخص کنین. باید مشخص کنین در چه صورتی خروجی رو موفق میدونید. وقتی خودتون دودل هستین، چه انتظاری از بقیه دارین؟

۲. انتظارات رو شفاف بگید

بعضی وقتا میشه با توضیحی ساده در شروع کار، از سوءبرداشتای آینده جلوگیری کرد. پس همیشه مطمئن شید بقیه به روشنی میدونن «چه» می خواید و «چه مدت» زمان واسه انجام اون در اختیارشون قرار میدید. ابهام بیشتر باعث سرخوردگی و تأمین نشدن اهداف می شه. فراموش نکنین تنها با پرسیدن «فهمیدین؟» راه به جایی نمی برین؛ از بقیه بخواهید برداشت شون رو بگن و به گفته هاتون واکنش نشون بدن تا مطمئن شید همه با هم به درک مشترکی رسیده اید.

۳. بر بایدها تأکید کنین نه نبایدها

آدمای بسیاری عادت دارن به خاطر رفتارها و کارایی که دوست ندارن، غر بزنن. در این راه، اونا معمولا فراموش می کنن پسند خود رو می خوان مشخص کنن.

۴. پیش از متهم کردن، اجازه توضیح دادن بدین

در رویارویی با فردی که کارش رو خوب انجام نداده، در قدم اول بهش فرصتی دوباره بدین؛ شاید مشغله اش خیلی زیاد بوده و به گمانش وظایف دیگش اولویت داشتن. شاید هم نیاز به راهنمایی بیشتری داشته و البته شاید اتفاق غیرمنتظره ای اتفاق افتاده که از یاد برده به شما آگاهی بده. پای صحبت شون بشینین و اجازه بدین دلایل و مشکلات شون رو مطرح کنن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   معنی عقد قرض در قانون مدنی ایران 

۵. نتیجه های بدقولی شون رو با خودشون در بین بذارین

افراد معمولا نمی دونن رفتارشون چه تاثیری روی بقیه یا خودشون می ذاره. پس واسه شون روشن کنین که پایبند نبودن به حرف و تعهد شون، چه تأثیری بر شخص شما، افراد دیگر و حتی خودشون داره: شاید مجبور شید تا دیروقت واسه انجام کاری بمونین که وظیفه ی اونا بوده؛ شاید این موضوع بر کار همه تیم اثر بزاره و درنهایت شما رو مجبور به کاهش کنه؛ شاید شما رو از خودشون ناامید کنن؛ شاید هم، شما یا بقیه درباره سپردن مسئولیتای دیگر به اونا دودل شید. قصد شما ناراحت کردن اونا نیس؛ تنها می خواید پیامدها رو روشن کنین تا امکان بهبود کارا در آینده جفت و جور شه.

۶. انتظارات رو دوباره تعریف کنین

اگه فردی در تأمین خواسته هاتون موفق نبود، باید دوباره درباره خواسته تون، زمان انجام اون و چیزی که از عهده اش برمیاد، با اون گفتگو کنین. داشتن جسارتِ صحبت دراین باره به جای دودلی و سکوت، زمینه مسئولیت پذیری بیشتر و شکستای کمتر رو جفت و جور می کنه. اگه همیشه به دنبال بهترینا باشین و به کمتر از اون قانع نشید، معمولا به چیزی که می خواید، دست پیدا می کنین. پس انجام کارِ درست، مطالبه گری و اصرار به متعهدبودن، هرچقدر هم بد باشه، آخرسر به نفع همه تموم می شه. البته یادتون نرود که انتظار تشکر نداشته باشین.

۷. به کار مثبت پاداش بدین و اشتباهات رو با راهنمایی رفع کنین

درسته که خوش قولی و تعهد به تعهدات وظیفهه، اما بدون تشویق، فرصتی مناسب واسه گسترش این رفتار خوب رو از دست میدید. از کسائی که به تعهدات شون پایبندند، وقت شناس ان و هم قدم با انتظارات و حتی بالاتر از اونا عمل میکنن، پیوسته درجمع تشکر کنین. اونا بی دودلی بدون تشویق هم این رفتار رو ادامه میدن، اما با این کار به دیگرانی که اینجور رفتاری ندارن، نشون میدید انتظار اینجور رفتاری رو از کارکنان و دور و بریا تون دارین. با این وجود در رفتار با کسائی که واسه تعهد به تعهدات سعی می کنن، اما مشکلاتی دارن، صبر به خرج بدین و با توجه به توانایی شون، اونا رو راهنمایی کنین. بیشتر آدما دل شون می خواد کارا رو خوب انجام بدن، اما بعضی به حمایت و علم بیشتری نیاز دارن.

هر تصمیمی که می گیرین، اصلا از بحثای سخت نهراسید. مثل خیلی از کارای مثبت، واسه مطالبه گری و تربیت آدمای مسئولیت پذیر باید از دایره ی امن تون خارج شید و به این گفت وگوی بد تن بدین. کار آسونی نیس، اما مطمئنا ارزشش رو داره.

دیدگاهتان را بنویسید